bazen joko ogava

BAZEN

  • Izdavač: Tanesi
  • Barkod: 9788681567432
  • Broj strana: 149
  • Pismo: Latinica
  • Format: 20 cm
  • Godina izdanja: 2011
743,00 RSD 825,00
ušteda: 82,00 RSD (-10%)
Trenutno nedostupno
Opis
Joko Ogava svrstava se medu najbolje savremene japanske pisce. Rodena je 1962. godine i do sada je objavila preko dvadeset fikcionalnih i nefikcionalnih dela, a prema njenim romanima snimljeni su i filmovi. Dobitnica je svih prestižnih književnih nagrada u Japanu, izmedu ostalog, ponela je Akutagavinu nagradu za Dnevnik trudnoce, kao i cuvenu Tanizakijevu nagradu za knjigu Minin marš. Dela joj se prevode širom sveta, a u Japanu su medu najcitanijima.U Ogavinim romanima protagonisti su uglavnom žene. U njihove živote citalac biva uvucen pronicljivim spisateljicinim opisima onoga što one, najcešce kao u iskrivljenom ogledalu, primecuju i osecaju, ili odbijaju da vide. Ton dela je promenljiv: od nadrealnog, preko grotesknog – ponekad s primesama šaljivog – do psihološki dvosmislenog i cesto duboko uznemirujuceg. Ogavu snažno privlace motiv vode i snovi, a facinirana je fizickim i mentalnim poremecajima. Piše jednostavno i mirno. Na površini sve izgleda spokojno. Ali njeno umece leži u tome što joj polazi za rukom da nas obuzme i povede ka onome što je izvan ocekivanog. Najpoznatija Ogavina dela su Profesor i kucna pomocnica, Hotel Ajris, Treci prst ...

Bazen je prva knjiga Joko Ogave koja je objavljena na engleskom jeziku i odmah je doživela veliki uspeh. Nagradena je priznanjem Širli Džekson, koje se dodeljuje za izuzetna književna ostvarenja na polju psiholoških romana i prica s elementima fantastike i horora. Tri izvrsno napisane novele predstavljene u ovoj knjizi, pokazuju autorkino umece da sacini napet zaplet koji citaoca cesto dovodi u nedoumicu. U svakoj prici, naratorski glas je ravan, emocionalno udaljen, i u sve tri price glavne junakinje su žene. Knjigu prožima atmosfera jezivotosti kakva se javlja u nocnoj mori, te opasan osecaj da lepota i bol mogu postojati istovremeno. Ogavina pripovedna tehnika mogla bi se uporediti sa iskrivljenim ogledalom: uobicajene reakcije su toliko iskošene da se pretvaraju u nešto potpuno neocekivano: slike se redaju i povezuju na veoma iznenadujuce nacine. U zavisnosti od citaoca, to može da izazove cudenje ili cak neku vrstu gadenja. (Naslovna prica govori o mladoj devojci Aji, koja se hvata ukoštac s rastucim osecajem otudenosti od sopstvene porodice. Njeni religiozni roditelji odgajili su je zajedno s napuštenom decom koju su prihvatili na cuvanje u sirotište nazvano Svetionik. Porodicne fotografije ispunjene su lišcima sirocica, „a tu sam i ja”, kaže Aja, „izgubljene medu njima”. Jedino dete s kojim oseca povezanost jeste decak po imenu Ðun. Aja svake nedelje odlazi na njegove treninge plivanja, i po-smatra ga. Uživa u prekrasnim pokretima Ðunovog tela, ali je nemogucnost da do kraja razvije strast koju oseca, dovodi do novog, nepoznatog iskustva. U njoj se razvija pakost i ona otkriva gotovo culno zadovoljstvo u tome da muci maleno siroce koje joj je prepušteno na brigu. Ogava smešta jedno kraj drugog uzvišeno i odurno, kao da želi da pokaže koliko su zapravo bliska ta dva osecanja. I druge dve price pokazuju autorkinu veštinu da prikaže fine nijanse okrutnosti. U Dneviku trudnoce, za koji je spisateljica dobila prestižnu Akutagavinu nagradu, još jedan udaljeni posmatrac: žena kod koje iz nekog razloga izostaju ocekivane reakcije. Ona beleži teskobu i mucninu svoje sestre u trudnoci, pritom uživajuci u sopstvenom apetitu: „Mislim na nju, sklupcanu u krevetu, okruženu svim tim mirisima i široko otvorim usta da sa zalogajem mesa progutam i tamu.” Ovde Ogava koristi mocno književno sredstvo, cesto u decjim pricama: u jukstapoziciju stavlja udobnost i strah, topli dom i blesak zuba. Nabijena dvosmislenošcu, prica je strukturirana kao dnevnik, koji devet meseci sažima u niz nepovezanih trenutaka, pri cemu su zapažanja junakinje uvek cudna i potpuno neocekivana.

Poslednja prica, Studentski dom, iako najtradicionalnije ispricana, zapravo je najneobicnija, skoro bizarna. Veza izmedu poznatog i opasnog ovde je posebno naglašena i cvrsta. Žena priprema sve što je potrebno kako bi smestila svog necaka u studentski dom u kojem je i sama svojevremeno živela. Nakon što se doselio, njen rodak nestaje. Ili se bar tako cini. Male tajne o kojima je samo nacula pre mnogo godina pocinju da se šire pred njom i mesto koje je nekoc smatrala drugim domom sada izgleda strano. „Imala sam osecanje da me je neka nepoznata sila dovela u ovaj neverovatni položaj i govorila sam sebi da ce se sve uskoro završiti i svet ce se opet vratiti u svoje normalno stanje.” Ogava pušta citaoca da veruje kako prica ide ka tužnom, ali izvesnom objašnjenju: rec je, nažalost, o nesreci. Ali onda naglo menja smer pripovedanja – i odlazi u nepredvidljivo, neocekivano, zapanjujuce. Dok se junakinja penje stepenicama da otkrije tajnu studentskog doma, zapravo se citava zbirka završava misterioznim podsecanjem: duboka, zapretena osecanja su tu, baš nadohvat naše ruke.)
VIŠE

BAZEN

Od istog autora

HOTEL IRIS

792,00 RSD 880,00

PRSTENJAK

495,00 RSD 550,00

BAZEN

Iz istog žanra

PACIJENT

629,10 RSD 699,00

UTEŠITELJ

1.584,00 RSD 1.760,00

U POTPALUBLJU

629,10 RSD 699,00

ČIZMAŠI

899,10 RSD 999,00

FORSIRANJE ROMANA REKE

713,00 RSD 792,00

HLEB I STRAH

539,11 RSD 599,01

ISLEDNIK

809,10 RSD 899,00

PEĆINA

809,10 RSD 899,00

VUKOVLAD

470,25 RSD 495,00

PAS I KONTRABAS

1.210,00 RSD